Over ons

Pragma Legal

Het ontstaan van Pragma Legal

In het najaar van 2018 stond ik (Senna) op een kruispunt. Terugkijkend op de vijf jaar in loondienst, was het helder waar ik energie van krijg. Adviseren, onderhandelen, procederen, contracteren, snel schakelen, laagdrempelige hulp en persoonlijk contact … Het bijstaan van ondernemers.

Voor mijn toenmalige werkgever blijven werken was door omstandigheden lastig. En bij de gedachte dat ik zou moeten solliciteren bij een ander kantoor, kreeg ik het Spaans benauwd. Dit gevoel kwam niet voort uit angst afgewezen te worden, maar juist uit de angst aangenomen te worden.

Mijn ondernemersbloed begon namelijk te borrelen. Maar durfde ik het aan om de zekerheid van loondienst op te geven? Ja! Ik wist welke kant ik op wilde. Ik was klaar om mijn eigen kantoor te starten. En daar was dan in december 2018 Pragma Legal.

Ondernemer voor ondernemers

De advocatuur is duur, elitair en ouderwets. Zo vinden nog veel mensen. Ook bestaat er onder rechtzoekenden behoefte aan meer transparantie, empathie en begrijpelijk taalgebruik binnen de advocatuur. Gek genoeg waren het deze aspecten die mij, in het najaar van 2018, als advocaat ervan weerhielden te solliciteren bij een ander kantoor. Ik voel mij óók niet thuis binnen de ‘traditionele’ advocatuur. Ik geloof dat het anders kan. Ik geloof dat het hoog tijd is om het anders te doen. En dat is precies wat ik met Pragma Legal ga doen.

Met Pragma Legal wil ik ambitieuze ondernemers helpen goed in te spelen op juridische risico’s en mogelijke aansprakelijkheden binnen hun onderneming. Hiermee zullen ze veel tijd, geld en energie besparen. En dit kunnen ze vervolgens onbezorgd investeren in de ontwikkeling en groei van hun onderneming. Als ondernemer gun ik dit iedere mede-ondernemer.

Wil je namelijk groeien als ondernemer, dan zul je je moeten focussen op je vak. Dat waar je goed in bent. Dat wat je energie geeft. Niet dat wat je energie kost. Zo heb ik direct bij de start van Pragma Legal de boekhouding uitbesteed. Ook de bouw van de website heb ik niet zelf gedaan. Daar heb ik gewoonweg onvoldoende verstand van en het zou mij onnodig veel tijd en energie hebben gekost.

Pragmatisch, persoonlijk en binnen handbereik

Als ondernemer begrijp ik ook heel goed dat je graag betaalt voor toegevoegde waarde in plaats van gemaakte uren. En dat het fijn is als je de kosten van tevoren kunt budgetteren, in plaats van achteraf verrast te worden met een torenhoge rekening.

Pragma Legal biedt ondernemers daarom praktische oplossingen voor hun juridische aangelegenheden. Diensten zonder verborgen kosten. Diensten waarmee ondernemers juridisch verantwoord kunnen ondernemen én tijd, geld en energie kunnen besparen.

Met Pragma Legal wil ik ondernemers stimuleren gewoon even te bellen, appen of mailen als ze een juridische vraag hebben, iets willen dubbelchecken of twijfelen over een juridische situatie. En niet te wachten tot de situatie escaleert, met alle gevolgen van dien. Voorkomen is echt beter dan genezen én vooruitzien is regeren.